12 Ekim 2016 Çarşamba

Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocukları / Film+Kitap Yorumu

Konusu :
Yaşadığı korkunç aile trajedisi yüzünden 16 yaşındaki Jacob "Jake" Portman gerçekte ne olduğunu keşfetmek için Galler'deki gizem dolu bir adaya seyahat etmek zorunda kalır. Büyükbabasından duyduğu çocuk masalları daha akla yatkın olmaya başlar başlamaz Jake'in sıradan hayatı bir anda olağanüstü hale gelir. Farklı bir dünya gibi görünen bu yere vardıktan sonra, Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocuklar Yetimhanesi'nde Bayan Peregrine ve "tuhaf" çocukları'yla tanışır. Ancak bu büyüleyici masal korkunç bir hale dönüşmeye başladığında Jake, büyükbabasının geçmişinden gelen ürpertici Hollow'lar, korkunç Bay Barron liderliğindeki tehlikeli Wight'lar ve canavarlardan sevdiklerini korumak için hayati bir karar vermek zorunda kalır. (wikipedia)

Bu yazı için inanılmaz heyecanlıyım gerçekten. Çünkü daha kimseyi darlamadım bu konu için. Kimseye içimi döke döke anlatmadım henüz. Buraya kısmetmiş. Şimdi film ve kitap olarak ayrı ayrı ele alacağım.

-FİLM-


Filmin yönetmenliğini Tim Burton üstlenmiş. Başrollerde Eva Green ve Asa Butterfield'ı izledik. Genel olarak bir sürü önemli karakter var. Kadro epey kalabalık yani.

Tuhaf çocuklarımızda ateşi kontrol edebilen, havayı kontrol edebilen ve havadan hafif olan, aşırı güçlü olan, suratının arkasında ağzı olan, ölüleri diriltebilen gibi bir sürü özellik var.

Ben başta film türünü çözemedim açıkçası. Sürekli arkadaşlarıma 'yaa korku mu bu' diye sorup durdum. Ama tür için fantastik young-adult desek daha doğru olur galiba.

Film için yorumuma gelirsek;
  • Filmi inanılmaz beğendim. Gerçi ilk yarıda bu filmi neden 3D yapmışlar diye bir anlam veremedim. Ancak ikinci yarıda 3D'nin hakkını verdi film.
  • Emma'nın gücündeki değişikliğin nedenini anlayamadım. (Aşağıda açıklayacağım.)
  • Film sonlarına doğru olan aksiyonu çok beğendim. Çocuklara yakışır şekilde hem eğlenceli hem komikti savaşları.
  • Film boyunca her duyguyu tatmamızı sevdim. Komik yanları da vardı, dram yanları da vardı.
-KİTAP-


Kitap önce SAYFA6 yayınları tarafından basılmış. Hemen tükenmiş anladığım kadarıyla baskı ve daha sonra İthaki Yayınları tarafından basılmış.  Kitaptaki fotoğraflarla destekleme olayına bayıldım. Tamamen orijinal fotoğraflar kullanılmış ve kitap sonunda ait oldukları koleksiyonculara da yer verilmiş. Bunun tek negatif yanı bazen uyuşmazlıklar olması. Onun da fikrin pozitif taraflarının yanında lafı bile olmaz sanırım. Çeviriyi de beğenmiş çoğu kişi. Ben ingilizce versiyonuna hiç göz atmadığım için bilemiyorum ama düzgün bir Türkçe kullanılmıştı bunu söyleyebilirim. Bazen çeviri kitaplarda anlam veremediğim cümleler olabiliyor. Bunda öyle bir şey yoktu.

Bir de fotoğraflı ve baskı kalitesi iyi diye duyunca fiyatı baya uçuktur diyordum ama 25 TL imiş. Hatta internetten alırsanız bu fiyat 16.25 e düşüyor. İnternette tüm seriyi 58.50 TL'ye alabiliyorsunuz.

FİLM + KİTAP
Şimdi gelelim karşılaştırma kısmına. BURADAN SONRA SPOİLERLAR OLABİLİR!!!
  • İlk olarak kafamdaki en büyük boşluk Emma'nın gücünün neden değiştirildiği. Kitapta Emma ateşi kontrol edebiliyor ama filme bakınca havadan hafif olmakla kalmıyor havayı kontrol de ediyor. Ki hadi film için öyle uygun oldu değiştirildi diyelim e havayı kontrol etme nereden çıktı? O kız madem havayı kontrol edebiliyor neden kendini kurşun ayakkabılar olmadan yerde tutamıyor?
  • Kitapla filmdeki Emma o kadar farklı geldi ki bana. Kitapta çok güçlü, kimseye boyun eğmeyen, bazen asi, kimseden lafını esirgemeyen, cüretkar ve sert bir kız iken filmde daha sönük, çok tekdüze ve öne çıkan bir özelliği olmayan bir kız. 
  • Enoch kitapta 13 yaşındayken filmde büyütülmüş ve Bronwyn (çok güçlü kız) kitapta 19 yaşındayken filmde küçültülmüş. Beni çok rahatsız etmedi bu değişim.
  • Kitapla filmin karakterler ve ana fikir dışında pek benzerliği yok. Ana fikir aynı, yaratıklar gölgeleri yaratık haline getirmek ve ölümsüz olmak içim ymbrynleri kaçırıyorlar ve çocuklarda kurtarmaya gidiyor. Ama buradan sonra olan hiçbir olay aynı değil. Kitapta aksiyon kısmına sadece Jacob, Emma, Bronwyn ve Millard (görünmez) katılıyor ve Millard vuruluyor hatta. Filmdeki yer, zaman, kişi sayısı, gidiş şekilleri, hiçbir şey aynı değil. Film bence çok daha iyiydi o ayrı. İyiydi dediğim izlenmesi açısından iyiydi mesela kitabı okurken de çok zevk aldım ama direk beyaz perdeye aktarılsaydı çok izlenmezdi. Komik kısımları, savaşlarının tatlılığı olmasaydı sadece kavga eden 3-4 çocuk gişe yapmazdı. O yüzden ilk defa bu kadar farklı bir uyarlamayı beğendim.
  • Kitapta Jacob'un annesi para delisi ve babası boş beleş bir adam. Filmde de öyle almışlar ama çok fazla yansıtamamışlar açıkçası bunu.
  • Yani bunu neden değiştirdiler anlamadım ama kitapta Dr. Golan erkek.
Yani genel olarak kitabı da filmi de ayrı ayrı çok beğendim. Ama ikisini birlikte düşünemiyorum pek. Yine de hem okuyun hem izleyin derim. Kendi kararınızı kendiniz vermiş olursunuz hem.

Bir sonraki yazıda görüşmek üzere. Hoşçakalın...

4 yorum:

  1. "Yani bunu neden değiştirdiler anlamadım ama kitapta Dr. Golan erkek."
    Hazhaha bu kisima istemsizce yarıldım. Ne mağnaaa demek istemişsin afeta

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten mantıksız değil mi ama?? Öyle nedensiz öyle anlamsızz ki :D

      Sil
  2. Ojesi kurumadığı için yazamayan bir gamgaaa

    YanıtlaSil
  3. Kitap ve filmin arasındaki benrelikleri neler?
    Kitap ve filmin arasındaki farklılıkları neler?

    YanıtlaSil